piątek, 10 kwietnia 2015

Olej palmowy- przemysł kosmetyczny i spożywczy na celowniku


Stowarzyszenie naukowców UCS (The Union of Concerned Scientists) zaniepokojonych negatywnym wpływem przemysłu na środowisko przygotowało raport dotyczący etyki pozyskiwania surowców, w tym oleju palmowego. Olej palmowy znalazł zastosowanie w wielu gałęziach światowego przemysłu a najchętniej z niego korzystają producenci surowców kosmetycznych oraz spożywka. Jest on substratem wyjściowym do produkcji znacznej ilości surowców kosmetycznych takich jak emulgatory, emolienty, surfaktanty.  Dobrą wiadomością jest fakt, iż olej ten może być produkowany bez konieczności wyniszczania naturalnych tropikalnych ekosystemów i w tym celu zakładane są tereny upraw tych roślin. Nie każdy producent jednak się z tym identyfikuje.

Wprowadzono 100 punktową skalę, przy czym mała ilość punktów jest wyrazem świadomego ignorowania źródła pochodzenia oleju. Olej palmowy pochodzący ze źródeł odnawialnych (tzw.sustainable) jest często droższy. Mali i średni producenci zużywają go mniej, wobec czego cena rośnie (cena beczki 5kg jest o wiele wyższa w przeliczeniu na kg, niż cena za beczkę połtonową). Z tego też powodu, aby dorównać producentom- gigantom, zużywającym tony oleju palmowego rocznie, zaopatrują się w tańsze źrodła, niekoniecznie odnawialne.

Poniżej tabela dotycząca producentów kosmetyków. Clinique, Avon, Burt’s Bee są na samym dole listy, co nie stawia ich w dobrym świetle, a raczej eko-etycznym cieniu.

Zapraszam do odwiedzenia strony UCS, gdzie znajdziecie wyniki rankingu firm spożywczych takich jak Starbucks, Burger King i McDonalds: http://www.ucsusa.org/global-warming/stop-deforestation/palm-oil-scorecard-2015#personal

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz